Okno do roubenky 2 - okenní křídla a kování
Druhá část článku o výrobě špaletových oken do roubené chalpy v chanovickém skanzenu. Jde o kopie starých, již nepoužitelných oken. Tato část ukazuje výrobu okenních křídel, výrobě špalety a obložení je věnována samostatná stránka.
1. Na začátku si připravíme hranoly, ze kterých se budou vyrábět rámy a příčky okenních křídel, a srovnáme je mackem.
2. Další krok je tvorba okenních profilů pomocí hoblíku okeníku. Ten se nastavuje na potřebný rozměr pomocí šroubů. Okeník vytvoří zároveň vnitřní drážku pro sklo a tmel i vnější ozdobný profil.
3. Všimněte si rozdílu - profil na budoucí příčku je ohoblovaný ze dvou stran,
profil pro budoucí rám křídla jen z jedné strany.
4. Na profilech, které budou tvořit rám křídla (nikoli na příčkách), vyrobíme polodrážku - "falc" (na následující fotografii je vidět na spodní straně z boku zprava), kterou bude okno dosedat do rámu. Bude na třech stranách. Tam kde budou křídla přiléhat k sobě, "falc" nebude. Jeden ze svislých profilů tedy ponecháme, jak je. Profily poté zařežeme na potřebnou délku rámovkou.
5. Nyní jsou profily připravené a můžeme přistoupit k sestavení rámu křídla pomocí spoje na rozpor a čep. Začneme tím, že na profilech, které budou tvořit svislé části rámu, vytvoříme rozpor. Předkreslíme a vyřízneme.
Je třeba zohlednit tvar profilu - v místě vnitřního rohu rámu bude materiál seříznutý na pokos a lehce do obloučku (viz. foto).
6. Následuje výroba čepu. Ten bude na těch částech rámu křídla, které budou horizontální. Připravený rozpor obkreslíme na další profilovaný hranol. Opět zohledníme tvar zaoblení profilu.
7. Čep vyřízneme. Nyní můžeme na zkoušku sesadit rám křídla. Pokud čepy špatně zapadají do rozporů, můžeme je poupravit rašplí.
8. Nyní máme připravený rám křídla k sesezení, ještě však zbývá vyrobit a osadit středovou příčku. Použijeme spoj na dlab a čep. Vyměříme si místo dlabu v polovině svislé strany rámu. Pomocí pokosníku vyznačíme dva protilehlé řezy pod úhlem 45° a nařízneme je. Dřevo mezi zářezy odsekneme dlátem. Tím vzniklo místo pro dlab.
9. Na takto připraveném místě vytvoříme dlátem zádlab pro čep příčky. Totéž provedeme na protější straně rámu.
10. Na obou koncích příčky vytvoříme odpovídající čep. Tužkou si naznačíme místa řezu tak, aby tvar čepu odpovídal tvaru dlabu, a čep vyřízneme. Přední a zadní strana příčky je seříznutá vodorovně, obě boční strany do pokosu.
Takto připravený čep zasadíme do příslušných dlabů v rámu křídla a můžeme pokračovat sesazením celého křídla.
11. Spoje namažeme lepidlem a rám sesadíme a stáhneme truhlářskými svorkami. Rohy rámu zajistíme pomocí kolíků. Zajištění spoje kolíčkem v samostatném článku.
12. Teď už máme velký kus práce za sebou, ale pořád ještě není konec. Nyní rám opět upneme do hoblice a ořežeme, případně odstrouhneme dlátem všechny přečnívající konce, a okraj rámu a polodrážku začistíme ohoblováním.
13. Teď už je okenní křídlo téměř hotové, nakonec ještě po vnějším obvodu vyhoblujeme ozdobnou drážku. Vybereme si vhodný profilový hoblík a začneme na kratší straně - v rohu hoblujeme napříč letokruhy a většinou dojde k vyštípnutí (viz druhý obrázek), které se opraví vyhoblováním drážky na následující kolmé straně. Pokračujeme dokola ze tří stran, na čtvrté straně v místě, kde na sebe naléhají obě křídla, bude klapačka, tam drážku vynecháme. (Není tam ani vnitřní drážka na zavírání okna, strana rámu je rovná.)
14. Ještě zbývá vyrobit klapačku - to je lišta, která kryje mezeru mezi křídly, když je okno zavřené. Připravíme si lištu dlouhou podle vnitřní výšky (světlosti) špalety - výsledná délka klapačky je jen o pár mm kratší, než výška okenního otvoru). Opět připravenou lištu nejprve srovnáme mackem a na protilehlé okraje vyhoblujeme ozdobný profil. Na každé křídlo přijde jedna klapačka, to znamená na jedno okno dvě (zvenku a zevnitř).
15. Potřebnou délku klapačky vyměříme podle šalety tak, aby klapačka byla asi tak o 3 mm kratší než je vnitřní délka (světlost) špalety. Klapačku zařízneme a okraj ostrouhneme dlátem do šikma. Poté klapačku přilepíme z jedné poloviny šířky na rám křídla, na tu stranu, kde je rám rovný - kde není falc. Klapačka bude na každém z obou okenních křídel na jiné straně, při zavření okna bude jedna z vnitřní a druhá z vnější strany (obvykle na pravém křídle uvnitř a na levém z vnějšku).
16. Klapačku přiložíme na rám tak, aby jednou polovinou své šířky ležela na rámu a druhou polovinou "visela" ve vzduchu, a přibijeme ji hřebíky na krajích a dalším hřebíkem uprostřed do drážky. Hřebíky dorazíme důlčíkem. Pak přidáme další dva do rovné části profilu. Křídla jsou nyní připravena k nátěru a k okování. Na třetím obrázku je znázorněna vzájemná poloha křídel a klapaček, když je okno zavřené.
17. Tak, špaletu a křídla máme hotová, nyní je čas na nátěr. Zde je použita kaseinová tempera. Na závěr připevníme kování. Toto je vyrobené kovářem na zakázku. Tento druh kování ještě více zpevňuje rám křídla. Křídla položíme do špalety a vyrovnáme. Pak si na ně položíme kování. Vyznačíme si místo pro trn a vyvrtáme otvor do špalety. Trn pak z větší části zatlučeme. Do trnu provlečeme čep závěsu a na něj nasadíme závěs. Trn dorazíme a všechny části kování přitlučeme kovanými hřebíky.
Práce je dokončena - okna zbývá zasklít (pomocí tmelu do polodrážky) a osadit do stavby. Tato okna nemají žádnou kličku na uzavření, budou se zajišťovat v uzavřené poloze pomocí drátu a očka.